WBiNŚ

O efektach projektu VIPSKILLS podczas międzynarodowej konferencji

27-05-2019

Na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska trwa międzynarodowa konferencja naukowa „Inżynieria Środowiska – Młodym Okiem. Innovations-Substainability-Modernity-Openness”. To już ósma edycja wydarzenia integrującego naukowców rozwijających badania związane z inżynierią i ochroną środowiska. Konferencja oraz towarzyszące jej wydarzenia pozwalają na zdobycie nowych doświadczeń, wymianę myśli i poglądów oraz poznanie najnowszych technologii stosowanych w tej dziedzinie. Uczestnictwo w konferencji umożliwia zaprezentowanie swoich osiągnięć i prowadzonych badań oraz poznanie innych punktów widzenia.

Inżynieria środowiska to bardzo rozległa dziedzina, dotyczy: oczyszczania wody, oczyszczania ścieków, składowania odpadów, ogrzewania, odnawialnych źródeł energii, wentylacji, klimatyzacji. Stąd podział naszej konferencji na sesje tematyczne. Konferencji towarzyszy również wystawa posterowa. Postanowiliśmy zachować przyjemną tradycję naszej konferencji, czyli przeprowadzić konkurs na najlepszy referat i na najlepszy poster. Z każdej sesji konferencyjnej wybrane zostaną najlepsze prace i przyznane nagrody laureatów – mówiła dr hab. inż. Iwona Skoczko, prof. PB Prodziekan ds. Nauki WBiIŚ.

Pani Prodziekan podkreślała, że konferencja zmienia swoją formułę. Tegoroczna konferencja jest wyjątkowa: po pierwsze – zmienił się główny cel i przesłanie wydarzenia, po drugie – jest związana z zakończeniem międzynarodowego projektu VIPSKILLS. Dzięki połączeniu takich sił mogliśmy zaprosić do udziału uczestników z wielu krajów. Są tu Hiszpanie, Portugalczycy, Turcy, Litwini, Gruzini, Słowacy, Czesi, a nawet przedstawiciel z Maroka – mówiła prof. Iwona Skoczko.

Pierwszego dnia konferencji „Inżynieria Środowiska – Młodym Okiem. Innovations-Substainability-Modernity-Openness” zaprezentowano efekty projektu VIPSKILLS. „Virtual and Intensive Course Developing Practical Skills of Future Engineers” realizowany był w ramach Partnerstw Strategicznych w sektorze szkolnictwa wyższego w programie Erasmus+ przez Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej wspólnie z University of Cordoba (Hiszpania), Vilnius College of Technologies and Design (Litwa) oraz Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa Białystok, przy wsparciu wielu firm i przedsiębiorstw z tych trzech krajów.

Realizacja przedsięwzięcia rozpoczęła się w 2016 roku od spotkania kadry dydaktycznej z uczelni partnerskich i opracowania treści zajęć, określenia efektów kształcenia oraz dostosowania metod nauczania. Powstały unikatowe podręczniki, słowniki oraz materiały e-learningowe wykorzystywane następnie w dwóch edycjach międzynarodowych szkół letnich, które odbyły się w Białymstoku i Cordobie. Każda z uczelni partnerskich projektu oddelegowała do szkoły letniej po ośmiu swoich studentów. W międzynarodowych i multidyscyplinarnych zespołach 3-osobowych (po jednej osobie z każdego kraju) studenci opracowywali optymalne rozwiązania dla domów zlokalizowanych w różnych warunkach klimatycznych.

Wartość projektu VIPSKILLS przekracza 285 tys. euro. Na jego zakończenie, w maju 2019 r. koordynatorzy zaplanowali kilka wydarzeń popularyzujących efekty projektu. To prezentacje w czasie międzynarodowej konferencji naukowej „Inżynieria Środowiska – Młodym Okiem. Innovations-Substainability-Modernity-Openness”, a także udział w piątej, jubileuszowej edycji Akademii Bezpieczeństwa w Budownictwie na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska (23 maja) oraz szkolenia organizowanego przez Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE, dotyczącego zarządzania projektami międzynarodowymi (24 maja).

W dzisiejszych czasach zdolność twórczego myślenia, umiejętności językowe i współpracy w grupie są niezbędne na międzynarodowym rynku pracy. Od inżynierów pracujących w sektorze budownictwa i systemów sanitarnych oczekuje się nie tylko projektowania, ale również doradztwa energetycznego, dlatego absolwenci studiów technicznych powinni umieć dzielić się swoją wiedzą z inwestorami, proponować rozwiązania umożliwiające redukcję zużycia energii. Naszym celem było więc rozwijanie umiejętności, które pomagają przeprowadzać kompleksowe analizy z uwzględnieniem różnych aspektów: technicznych, ekonomicznych, ekologiczne, społecznych, klimatycznych i prawnych w celu wyboru optymalnego rozwiązania – podkreśla dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk od 2016 roku koordynatorka projektu VIPSKILLS i zachęcała do korzystania z materiałów, które powstały w czasie realizacji przedsięwzięcia – Na stronie projektu dostępne są prezentacje ze wszystkich tematów, które objęła szkoła letnia, materiały e-learningowe w czterech językach: polskim, hiszpańskim, angielskim i litewskim, książka i słownik w czterech wersjach językowych. Do końca lipca materiały te będą też opublikowane na stronie Unii Europejskiej, na platformie dedykowanej prezentacji rezultatów projektu.

Są już konkretne możliwości kontynuacji projektu VIPSKILLS. Szkoła nie umrze śmiercią naturalną, jak się tego wszyscy obawiali. W ramach nowego projektu i dofinansowania, które nasza uczelnia otrzymała od NAWA, przewidziane są dwie następne edycje szkoły letniej. W roku 2019 wezmą w niej udział polscy i hiszpańscy studenci – już bez Litwinów, natomiast w 2020 roku proponujemy udział w VIPSKILLS jeszcze innym uczelniom – zapowiadała dr hab. inż. Dorota Krawczyk.

Więcej o projekcie na stronie: www.vipskills.pb.edu.pl 


× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.