2nd European Pavement Friction Workshop
29-05-2019W dniach 22 – 24 maja 2019 roku odbył się 2nd European Pavement Friction Workshop organizowany przez IFSTTAR (French Institute of Science and Technology for Transport, Spatial Planning, Development and Networks) w Bouguenais koło Nantes we Francji. W wydarzeniu uczestniczyły zespoły z administracji drogowych, instytutów badawczych, firm produkujących sprzęty pomiarowe oraz środowisk akademickich, które zajmują się oceną właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych i lotniskowych.
Podczas EPFW były wykonywane testy urządzeń mobilnych i stacjonarnych do pomiarów współczynników tarcia na specjalnym torze testowym o nawierzchniach wykonanych w różnych technologiach. Głównym celem warsztatów jest opracowanie metody harmonizacji urządzeń do oceny właściwości przeciwpoślizgowych w Europie. W tym roku w warsztatach brali udział przedstawiciele z Francji, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Austrii, Danii, Norwegii, Szwecji, Finlandii, Hiszpanii, Czech, Litwy, Kanady, Stanów Zjednoczonych, Japonii, Nowej Zelandii. Polska była reprezentowana przez dr inż. Martę Wasilewską z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechniki Białostockiej oraz zespół z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Oddziału w Gdańsku. Ich zadaniem było przeprowadzenie pomiarów współczynników tarcia na poszczególnych odcinkach toru testowego za pomocą stacjonarnego urządzenia DFT (Dynamic Friction Tester), które jest zalecane do kalibracji urządzeń mobilnych. Należy zaznaczyć, że w grupie urządzeń mobilnych w EPFW uczestniczyły urządzenia ViaFriction z Norwegii, Danii i Litwy oraz TWO z Norwegii, które są również wykorzystywane przez GDDKiA do monitoringu stanu właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni dróg krajowych.
Uczestnictwo w takim wydarzeniu stwarza możliwości do dyskusji i wymiany doświadczeń pomiędzy ośrodkami naukowymi i administracją drogową z różnych krajów. Wiedza zdobyta podczas warsztatów pozwoli na kontynuowanie współpracy międzynarodowej oraz efektywne wykorzystanie urządzenia DFT w pracach naukowych związanych z oceną właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni drogowych.