WBiNŚ

Nawierzchnia poroelastyczna SEPOR to szansa na zmniejszenie hałasu przy drogach i bezpieczną jazdę

31-03-2021

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej, Politechniki Białostockiej i inżynierowie-praktycy z  Firmy Budowlano-Drogowej MTM S.A. w Gdyni wspólnie chcą opracować innowacyjną nawierzchnię poroelastyczną SEPOR. Działają w ramach Strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych „Nowoczesne technologie materiałowe” – TECHMATSTRATEG1, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. inż. Jerzy A. Ejsmont z Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej. Kierownikiem prac realizowanych przez Politechnikę Białostocką jest prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.

Celem naszych badań jest aby zaprojektowana nawierzchnia była nawierzchnią bezpieczną – podkreśla dr Wasilewska. – Do oceny właściwości przeciwpoślizgowych wykorzystujemy m.in. zestaw urządzeń stacjonarnych DFT (Dynamic Friction Tester) i CTM (Circular Track Meter). Zespół z Zakładu Inżynierii Drogowej uczestniczy w międzynarodowych badaniach porównawczych tych urządzeń, które odbywają się cyklicznie w ramach European Pavement Friction Workshop na torach testowych IFSTTAR w Nantes we Francji. Dzięki temu możemy porównywać wyniki naszych badań z wynikami uzyskanymi przez innych badaczy w ramach międzynarodowych projektów badawczych i prac wykonywanych na innych nawierzchniach w naszym kraju. Z dotychczasowych badań wynika, że właściwości przeciwpoślizgowe większości testowanych wariantów nawierzchni poroelastycznej są porównywalne z właściwościami warstwy ścieralnej z SMA. Współpraca z GDDKiA oraz laboratoriami drogowymi w kraju posiadającymi urządzenia mobilne do pomiaru cech powierzchniowych umożliwia nam ocenę kompleksową właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni wykonanych w różnych technologiach.

– W ramach konsorcjum każdy z konsorcjantów odpowiada za ściśle określone zadania – przypomina prof. Gardziejczyk. – Niektóre z zadań są realizowane przez dwa zespoły badawcze z różnych jednostek, przy zastosowaniu różnych metod i wykorzystaniu różnych urządzeń badawczych. Do głównych zadań zespołu Politechniki Białostockiej należą obecnie badania właściwości akustycznych i hałaśliwości nawierzchni, wodoprzepuszczalności, właściwości przeciwpoślizgowych, równości poprzecznej i podłużnej nawierzchni. W poprzednich etapach prowadziliśmy badania kruszyw, a także trwałości płyt testowych z różnych mieszanek poroelastycznych zaprojektowanych i wykonanych przez pracowników z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechnice Gdańskiej.

Projekt pt. Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa SEPOR jest finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, w ramach Strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych „Nowoczesne technologie materiałowe” – TECHMATSTRATEG1.

Zapraszamy do zapoznania się z powiązanymi artykułami:

https://wb.pb.edu.pl/nauka-i-przemysl/glosne-badania-naukowcow-z-zakladu-inzynierii-drogowej/

https://geekstok.pl/nawierzchnia-poroelastyczna-sepor-to-szansa-na-zmniejszenie-halasu-przy-drogach-i-bezpieczna-jazde/

ocena mikrotekstury powierzchni kruszyw przy wykorzystaniu mikroskopu


Na skróty
× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.