„Głośne” badania naukowców z Zakładu Inżynierii Drogowej
02-03-2021Badania hałaśliwości i właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni poroelastycznych to obecnie główne zadania naukowców z Zakładu Inżynierii Drogowej z Katedry Budownictwa i Inżynierii Drogowej wykonywane w ramach grantu pt. „Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa – SEPOR”, realizowanego przez konsorcjum: Politechnika Gdańska – Politechnika Białostocka – Firma Budowlano-Drogowa MTM S.A. w Gdyni, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
„Celem grantu jest opracowanie innowacyjnej poroelastycznej nawierzchni drogowej charakteryzującej się bardzo niską hałaśliwością, tłumieniem pożarów rozlewisk paliw płynnych, dobrymi właściwościami w zakresie oporu toczenia oraz korzystnymi właściwościami przeciwpoślizgowymi” – wyjaśnia prof. Władysław Gardziejczyk, kierownik projektu z ramienia Politechniki Białostockiej.
Fot. 1. Badania parametrów akustycznych i właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni poroelastycznej na pełnowymiarowych sekcjach testowych w Kartoszynie (woj. pomorskie)
Fot. 2. Ocena wodoprzepuszczalności nawierzchni poroelastycznych
Ważnym kierunkiem badań pracowników Zakładu jest ocena bezpieczeństwa ruchu drogowego w zależności od właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni. Optymalne zaprojektowanie i prawidłowe wykonanie jej górnych warstw ma duży wpływ na długość drogi hamowania pojazdów samochodowych.
„Dysponujemy nowoczesną aparaturą do pomiarów stacjonarnych makrotekstury i współczynnika tarcia nawierzchni drogowych. Są to m.in. Dynamic Friction Tester (DFT) i Circular Track Meter (CTM). Zespół z Zakładu Inżynierii Drogowej uczestniczy w międzynarodowych badaniach porównawczych tych urządzeń, które odbywają się cyklicznie w ramach European Pavement Friction Workshop na torach testowych IFSTTAR w Nantes we Francji. Współpraca z GDDKiA oraz laboratoriami drogowymi w kraju posiadającymi urządzenia mobilne do pomiaru cech powierzchniowych umożliwia nam ocenę kompleksową właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni wykonanych w różnych technologiach” – zaznacza dr inż. Marta Wasilewska.
Fot. 3. Pomiary porównawcze urządzeniami stacjonarnymi do oceny właściwości przeciwpoślizgowych na torach testowych IFSTTAR w Nantes we Francji
Fot. 4. Ocena właściwości przeciwpoślizgowych na podstawie pomiarów wahadłem angielskim oraz zestawem CTM i DFT na drodze ekspresowej S8 (odc. Białystok – Jeżewo, woj. podlaskie)
„Realizujemy badania na nawierzchniach dróg wszystkich klas. Jednym z trudniejszych tematów były badania nawierzchni betonowej na drodze ekspresowej S8 na odcinku Pabianice – Sieradz z uwagi na odbywający się tuż obok, na lewym pasie, normalny ruch pojazdów samochodowych” – dodaje dr inż. Marek Motylewicz.
Fot. 5. Pomiary makrotekstury nawierzchni stacjonarnym profilografem laserowym na drodze ekspresowej S8 (odcinek Pabianice – Sieradz, woj. łódzkie)
Fot. 6. Pomiar hałasu toczenia pojazdów samochodowych metodą statystycznego przejazdu na drodze ekspresowej S8 m Złoczew, woj. łódzkie
W Zakładzie Inżynierii Drogowej są prowadzone kompleksowe badania materiałów drogowych. Bardzo dobrze wyposażone laboratorium umożliwia prowadzenie badań kruszyw, lepiszczy i mieszanek mineralno-asfaltowych zgodnie z obowiązującymi normami i standardami.
Fot. 7. Aparatura badawcza w pracowni laboratoryjnej Zakładu Inżynierii Drogowej
Fot. 8. Badania realizowane w pracowni laboratoryjnej Zakładu Inżynierii Drogowej
Działalność badawcza pracowników Zakładu Inżynierii Drogowej to także ocena warunków ruchu i klimatu akustycznego w otoczeniu dróg, ulic i skrzyżowań. Wykonywane są również analizy kosztów robót drogowych i efektywności ekonomicznej inwestycji komunikacyjnych.
Z tematyką prowadzonych badań można zapoznać się między innymi w publikacjach:
- Gardziejczyk Władysław (2018), Hałaśliwość nawierzchni drogowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok, 228 s., ISBN 978-83-65596-58-1, DOI:10.24427/978-83-65596-59-8.
- Wasilewska Marta, Gardziejczyk Władysław, Gierasimiuk Paweł (2020), Comparison of measurement methods used for evaluation the skid resistance of road pavements in Poland – case study, International Journal of Pavement Engineering, 21:13, s.1662-1668, DOI:1080/10298436.2018.1562188.
- Wladyslaw Gardziejczyk, Pawel Gierasimiuk, Marek Motylewicz & Marta Wasilewska (2020), Evaluation of noisiness of exposed aggregate cement concrete pavement, Road Materials and Pavement Design, DOI: 10.1080/14680629.2020.1753565.