WBiNŚ

Naukowcy z Politechniki Białostockiej w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS

30-06-2021

W sobotę 26 czerwca 2021 r. naukowcy z Politechniki Białostockiej i Instytutu Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego odwiedzili Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Podczas wizyty mieli oni możliwość nie tylko zobaczyć halę eksperymentalną i dowiedzieć się, w jaki sposób powstaje promieniowanie synchrotronowe i jak jest ono wykorzystywane na liniach pomiarowych, ale także zapoznać się z aspektami technicznymi funkcjonowania synchrotronu. Dodatkowo, spotkanie z użytkownikami wykonującymi aktualnie pomiary na synchrotronie SOLARIS, pozwoliło na poznanie ogromnych możliwości badawczych technik synchrotronowych z praktycznego punktu widzenia.

Badania synchrotronowe otwierają wiele możliwości dla naszej grupy badawczej i dają nadzieję na rozwiązanie kluczowych pytań dotyczących struktury elektronowej ligandów o znaczeniu biologicznym, nad którymi aktualnie pracujemy. To może być poważny krok w zrozumieniu mechanizmów molekularnych działania antyoksydantów, a co za tym idzie w projektowaniu nowych skutecznych związków przeciwrodnikowych znajdujących zastosowanie w żywności”- mówi lider zespołu badawczego, prof. W. Lewandowski.

Synchrotrony pozwalają zajrzeć w głąb materii i dokonać jej precyzyjnych analiz. Dzięki nim naukowcy mogą analizować zarówno skład badanej substancji, jak i jej strukturę – światło synchrotronu może przenikać do wnętrza badanej materii. Może odwzorowywać z dowolną szczegółowością ukryte warstwy lub ich wybrane fragmenty, bez uszkadzania tych położonych na zewnątrz.. Synchrotrony otwierają zupełnie nowe możliwości, ponieważ stosując nierutynowe techniki możliwe stało się uzyskanie informacji niedostępnych z użyciem tradycyjnych metod badawczych To obecnie najbardziej wszechstronne urządzenia, jakimi dysponują nauki przyrodnicze i techniczne, takie jak biologia, chemia, fizyka, inżynieria materiałowa, nanotechnologia, medycyna, farmakologia, geologia czy krystalografia. Centrum SOLARIS to nie tylko synchrotron, ponieważ od marca 2019 roku pod jego dachem funkcjonuje także Krajowe Centrum Kriomikroskopii Elektronowej. Kriomikroskopia rewolucjonizuje obecnie biologię strukturalną, a dzięki laboratorium Cryo-EM Polska dołączyła do grona liderów w tej dziedzinie. Niezwykła użyteczność metody została potwierdzona w marcu 2020 roku, kiedy naukowcom udało się rozwiązać w niespotykanym tempie strukturę białka kolca (spike protein) koronawirusa SARS-Cov2, co ułatwiło naukowcom i lekarzom walkę z Covid-19 ( https://science.sciencemag.org/content/367/6483/1260)

Więcej informacji o Centrum SOLARIS: https://synchrotron.uj.edu.pl/centrum

Fot. 1. Prof. zw. dr hab. Włodzimierz Lewandowski oraz dr hab. Renata Świsłocka.
Fot. 1. Prof. zw. dr hab. Włodzimierz Lewandowski wraz z pracownikiem Centrum SOLARIS.

Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności