WBiNŚ

Zapraszamy na Seminarium!

04-05-2022

dr inż. Zygmunt Niechoda
Normalizacja – nie tylko dla inżynierów
Współczesny świat trudno sobie wyobrazić bez normalizacji i norm. Normalizacja stała się obecna w prawie wszystkich dziedzinach życia znacznie wykraczając poza tradycyjną domenę techniki. Normy stosowane są w ekonomii, zarządzaniu, wszelkiego typu usługach, a nawet w sferze społecznej. Jako uznane reguły do dobrowolnego stosowania wspomagają, a często nawet zastępują przepisy prawa wzmacniając przez to rozwój społeczeństwa obywatelskiego, w którym zainteresowani obywatele decydują o tym, co i w jaki sposób chcieliby osiągnąć.

Normy są coraz częściej postrzegane jako narzędzia zapewniające znaczące korzyści dla:

  • państw i społeczeństw – w odniesieniu do konkurencyjności gospodarczej i dostępu do rynków światowych, zrównoważonego rozwoju, działalności regulacyjnej, zakupów publicznych;
  • przedsiębiorstw – w odniesieniu do transferu technologii, znajomości rynków, dobrych praktyk zarządzania, uznawania jakości;
  • konsumentów – w odniesieniu do porównywania wyrobów i usług, poprawy jakości, informacji o funkcjonowaniu urządzeń, bezpieczeństwa i wpływu na środowisko;
  • naukowców – w odniesieniu do pomiarów, oceny ryzyka, rozpowszechniania innowacji.

Z tego względu znajomość ekonomicznego, technicznego i społecznego znaczenia norm i normalizacji, jak też przynoszonych przez nie korzyści, staje się niezbędna nie tylko dla przyszłych inżynierów, ale także dla menedżerów, naukowców, ekonomistów, prawników, czy administracji publicznej.

Znaczenie normalizacji jako przedmiotu edukacji jest coraz bardziej uznawane na całym świecie. Wiele uniwersytetów i innych instytucji edukacyjnych stopnia wyższego zaczęło wprowadzać swych studentów w zagadnienia normalizacji. Co więcej, przedmiot normalizacji i jego relacje z zagadnieniami społecznymi i ekonomicznymi są poruszane w szeregu publikacji książkowych, w czasopismach naukowych i innych publikacjach akademickich.

Unia Europejska w swych dokumentach strategicznych również uznaje rolę normalizacji w polityce i gospodarce europejskiej, i zachęca do rozwijania systemów edukacyjnych w tym zakresie. Rada Unii Europejskiej i Komisja Europejska wzywają państwa członkowskie, aby – opierając się na kompetencjach organizacji normalizacyjnych – wzmocniły pozycję normalizacji w programach nauczania i na kursach akademickich w celu zaznajomienia studentów ze strategicznym znaczeniem normalizacji oraz związanymi z nią wyzwaniami.

 

Niestety, w dziedzinie edukacji normalizacyjnej Polska wypada bardzo niekorzystnie na tle innych krajów, nie tylko rozwiniętych, ale i rozwijających się, w których tematykę tą wprowadzono na wszystkie poziomy edukacji. Wielu osobom, które zaangażowały się w normalizację w ich życiu zawodowym, brakuje wykształcenia normalizacyjnego, które pozwoliłoby im na realizację tego zadania w sposób profesjonalny. Ogólnie rzecz biorąc, ani formalna, ani ustawiczna edukacja nie zwraca uwagi na normalizację w sposób systematyczny (choć są wyjątki, zwłaszcza w niektórych specjalistycznych dziedzinach technicznych). Brakuje systemowego podejścia do zagadnienia edukacji normalizacyjnej na uczelniach wyższych.

Niniejsze seminarium ma za zadanie przybliżyć kompleksowe podejście do normalizacji w kontekście potrzeby edukacji normalizacyjnej w środowisku akademickim przygotowującym specjalistów nie tylko w dziedzinach technicznych.

Dotyczy to zresztą nie tylko do studentów, ale także pracowników naukowych w tych dziedzinach – podstawowa wiedza z zakresu normalizacji jest im bardzo potrzebna. Mogą studiować pewne aspekty czy elementy zjawiska normalizacji lub samo zjawisko jako takie.

 

Konspekt seminarium:

  1. Normalizacja – co to jest, czego dotyczy, jaki jest stan obecny i perspektywy.
  2. Efekt normalizacji – normy dobrowolne (cechy, typy, rodzaje) i ich autorzy.
  3. Normy a prawo techniczne – różnice w podejściu, powoływanie się na normy w przepisach.
  4. Korzyści z normalizacji i norm (dla produkcji i wymiany dóbr, biznesu, konsumentów, administracji państwowej, makroekonomii).
  5. Rola norm w funkcjonowaniu firmy.
  6. Normalizator: hobbysta czy profesjonalista? – Potrzeba kształcenia w zakresie szeroko pojętych zagadnień normalizacji na wydziałach Uczelni.

Przewidywany czas: 90 min.


× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.