Politechnika Białostocka współtwórcą patentu. Nowa nawierzchnia poroelastyczna redukuje hałas toczenia pojazdów
24-01-2025
Patent jest efektem współpracy ośmioosobowego zespołu drogowców z Katedry Geotechniki, Dróg i Geodezji na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej, którym kierował prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, z naukowcami z Politechniki Gdańskiej i praktykami z Firmy Budowlano-Drogowej MTM Spółka Akcyjna z Gdyni w ramach projektu „Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa” w konkursie „Nowoczesne technologie materiałowe – TECHMATSTRATEG1” sfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju”.
– Hałas opona/nawierzchnia od jadących pojazdów decyduje o poziomie hałasu w otoczeniu tras drogowych. Naukowcy, inżynierowie mechanicy i producenci opon pracują nad ich optymalizacją z akustycznego punktu widzenia, a my drogowcy pracujemy nad nawierzchniami – mówi prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, dyrektor Instytutu Inżynierii Lądowej na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej.